Eerste indruk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Door: Elise Kaak

Blijf op de hoogte en volg Elise

07 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen donderdag ben ik aangekomen in Paramaribo, Suriname. Ik steeg in Amsterdam op met 7 graden en ik landde in Paramaribo met 31 graden, nogal een aangenaam verschil! Mijn trui werd al snel omgewisseld voor een shirtje. De Surinaamse 'no-spang'-cultuur stak meteen de kop op bij de paspoortcontrole, waar we ongeveer twee uur in de rij hebben gestaan.
We werden opgehaald door een shuttleservice en werden voor ons appartementje afgezet waar de huisbaas al op ons stond te wachten. Jack en Joyce Uden (ja, echt) hebben ons met open armen verwelkomd.

De afgelopen dagen hebben we de stad verkend. Dit deden we de eerste dag op de fiets, maar dat beviel niet zo goed. Verkeersregels kennen ze hier niet echt en het links fietsen is ook erg wennen. Gelukkig hebben we een handige en betrouwbare taxiservice ontdekt. Als je belt, staan ze binnen vijf minuten voor de deur en het kost bijna niets. Suriname is een enorm goedkoop land. Voor omgerekend 10 euro kun je uitgebreid uit eten en borrelen of flink inslaan bij de supermarkt. Fijn! Iets minder fijn is de enorme hoeveelheid aandacht die wij als blonde en blanke meiden krijgen. Elke auto toetert of stopt om even naar ons te zwaaien en op elke straathoek roept iemand 'psst' of 'alles goed meisje'. Erg irritant soms.

Zondag nam onze huisbaas ons mee naar zijn buitenwoning. Deze prachtige villa lag in district Wanica. Dat is ongeveer een half uur rijden vanaf Paramaribo. Hij heeft een enorm terrein waar hij veel groente verbouwt. De hele familie was aanwezig en we mochten meteen mee eten en komen zwemmen. De tuinman kreeg de opdracht om wat kokosnoten uit de palmboom te halen, zodat wij kokoswater konden drinken en het vruchtvlees konden eten. Erg lekker! Surinaamse mensen zijn heel open en gastvrij. We zijn overal welkom en iedereen maakt wel een praatje met ons.

Vandaag hebben we ook onze eerste trip gemaakt. Samen met Rudy Wortel, een super enthousiaste en gezellige local, zijn we dolfijnen gaan spotten en hebben we kaaimannen gevangen! Vooral dit laatste was echt enorm gaaf. In een wiebelend bootje gingen we s'avonds in het donker het moeras in. Er gingen twee locals mee en eentje scheen met een zaklamp om de kaaimannen te zoeken en de ander ving er eentje met een stok. Nadat ze een elastiekje om de bek van het dier hadden gedaan, mochten wij ze vasthouden. Mega eng, maar wel heel vet!!!
Daarna zijn we nog gezellig met Rudy gaan eten en heeft hij ons thuis weer afgezet.

Morgen hebben we de eerste kennismaking op het IOL. Dit is de hogeschool waar we vakken gaan volgen en waar we kennis gaan maken met andere stagiaires. Erg spannend dus! Ook gaan we morgen kijken op onze stageschool, dus ik ben heel benieuwd hoe het er daar uit ziet. Dat lees je in mijn volgende blog!

Voor foto's en video's check het kopje 'foto's' links in het menu!

• 07 Februari 2017 - 08:31

Kees-Jan:

Hallo Elise,
    Wat hebben jullie al veel gedaan! Leuk hoor. :-)
    Ik ben benieuwd hoe je ervaringen op het IOL zijn, ik hoor er graag binnenkort meer over.
    Veel plezier!
    Kees-Jan

• 07 Februari 2017 - 09:14

Truus Hermans:

Dag Elise,
    Je hebt een vliegende start gemaakt. Je bent letterlijk en figuurlijk in een warm bad terechtgekomen: een mooie basis voor de rest van je verblijf.
    Truus

• 07 Februari 2017 - 10:59

Frank Sjoerdsma:

Leuk te vernemen Elise dat jullie zo'n warm welkom en ontvangst hebben ervaren. Uiteraard kun je op je Hollandse klompen aanvoelen dat jullie als blanke en blonde jongedames een bezienswaardigheid zijn in dat soort landen. Hoe kan het dat jullie goed zijn "aangekomen "in Paramaribo", terwijl jullie een lijnvlucht hadden??? Ha, ha grapje.
    Groetjes vanuit het frisse Uden, het is hier klappertanden.

Frank

• 07 Februari 2017 - 16:16

Annie:

Hoi elise wat fijn dat je goed bent aangekonen en dat je zo geniet van alles .wel voorzichtig blijven hoor bij baby kaaimannen zitten ook moeders en die zijn een stuk groter geniet ze annie

• 08 Februari 2017 - 11:21

Yvonne:

Klinkt goed!!! Stoer hoor, die kaaimannen, hoe vang je die in vredesnaam met alleen een stok? Gelukkig zat er nog een elastiekje om zijn bek. Ik ben benieuwd hoe de kennismaking op het IOL en op je stageschool zal zijn. Hopelijk word je met open armen ontvangen! En je mag het schoollied waarschijnlijk snel gaan instuderen ;). Veel plezier nog! Liefs Yvonne