'God zij met ons Suriname' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu 'God zij met ons Suriname' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu

'God zij met ons Suriname'

Door: Elise Kaak

Blijf op de hoogte en volg Elise

20 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Vorige week heb ik mijn eerste lessen Nederlands op de Christus Koningschool gegeven. Toen ik op mijn fietsje bij de school arriveerde, vielen er een aantal monden open. Leerlingen wisten niet wat ze meemaakten. Een bakra bij hen op school! De directrice had me al gewaarschuwd voor de enorme lading reacties die ik zou krijgen, gelijk had ze. De docenten waren ook erg onder de indruk van mijn komst en wilden mij graag op sleeptouw nemen. Fijn! Het onderwijs hier is wel heel erg wennen. Leerlingen kijken echt op tegen docenten en zijn enorm beleefd. Ze zijn ook erg geïnteresseerd in wat ik precies kom doen en vinden het heel leuk dat ik lessen verzorg.
Je kan goed merken dat de kerk een belangrijkste plaats inneemt binnen de school. Elke maandagochtend wordt er een stukje uit de bijbel voorgelezen en elke schooldag wordt ook afgesloten met een gebed. Op het schoolplein vindt er elke dag een vlaggenparade plaats. Hierbij wordt de Surinaamse vlag gehesen en zingen alle leerlingen het volkslied (God zij met ons Suriname). Zie je het al voor je dat leerlingen in Nederland voordat de lessen beginnen uit volle borst het Wilhelmus zingen, terwijl een groepje docenten de vlag hijst. Echt bijzonder om mee te maken. Morgen gaat de stage echt beginnen, want tot nu toe heb ik alleen invaluren mogen verzorgen! De lesvoorbereidingen liggen al klaar en morgen staat er leesvaardigheid op het programma. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Naast stage lopen, doe ik ook nog een heleboel andere leuke dingen. Ons groepje is inmiddels compleet met de komst van Guus, Luuk en Niels! We besloten dus om dit weekend samen de jungle in te gaan met onze reisleider Rudi Wortel. We waren echter niet de enige die in het busje zaten richting de jungle, want we werden vergezeld door een luiaard en een leguaan! Rudi had deze twee beesten in zijn tuin gevonden en had besloten om ze als verrassing mee te nemen. Super tof!
Tijdens deze tweedaagse trip hebben we gebrommerd over een plantage en een prachtig tochtje gemaakt met een bootje. In de jungle hebben we heerlijk gegeten, gezwommen en in hangmatten geslapen (hangmatteren). Het was zo bijzonder om een nachtje in de jungle door te brengen! Je hoort apen krijsen, vogels fluiten en kikkers kwaken, terwijl je je ogen uitkijkt in de prachtige natuur. De dag erna zijn we naar de Jodensavanne geweest. Jodensavanne is een voormalige woonplaats van Sefardische Joden in Suriname, ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Paramaribo. Hier heeft Rudi ons veel verteld over de geschiedenis van Suriname. Een bijzondere plek. Daarna zijn we met het busje weer naar Paramaribo gereden en hebben we gezellig met de groep gegeten.

Veel mensen stellen me de vraag of ik al heimwee heb naar huis. Natuurlijk mis ik iedereen, maar ik heb nog niet enorme last van heimwee. Er zijn soms wel wat gekke momenten, waarbij het een beetje begint te dagen. Als ik foto's zie van mijn vriendinnen of huisgenootjes die het enorm gezellig hebben of als ik weer eens een paar uurtjes wakker lig door alle vreemde geluiden waar ik nog niet echt aan kan wennen. Of als je zus je het grote nieuws via Skype moet vertellen, in plaats van in het echt. Volgend jaar lente mag ik me in mijn mooiste outfit gaan hijsen, want meneer en mevrouw gaan trouwen! Super leuk!!!
Gelukkig komt het aanstaande bruidspaar mij samen met mijn ouders opzoeken en kan ik hen dit prachtige land laten zien. Dat maakt het gemis weer goed. Ook mijn huisgenootjes Dirk en Len hebben een vliegticket naar Paramaribo geboekt, dus dat wordt ook een gave tijd. Ze kunnen mij natuurlijk allemaal ook niet missen ;).

Tot snel!


  • 21 Februari 2017 - 08:38

    Kees-Jan:

    Hallo Elise,
    Mooi verhaal en heel herkenbaar, leuk om te lezen.
    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat op je school, ik denk dat je daar heel snel je heel erg thuis gaat voelen!
    Groetjes!
    Kees-Jan

  • 21 Februari 2017 - 11:30

    Truus Hermans:

    Elise,
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je op je stageschool met open armen ontvangen bent.
    Kun je eens iets meer over de school vertellen? Je bent namelijk de eerste ILS-student die op deze school stage gaat lopen. En foto's zijn natuurlijk ook welkom.
    Groet,
    Truus

  • 21 Februari 2017 - 19:39

    Marlies En Hennie:

    Hoi Elise,
    Wat een bijzondere dingen maak je allemaal mee, we vinden het leuk en genieten met je mee. Wij hopen daar in april ook wat van mee te krijgen. Die Jodensavannah wordt beschreven in "Hoe duur was de suiker" , lijkt ons heel gaaf om daar zelf rond te lopen. Fijn dat de onderwijsstaking niet zo groot is, dat je hele stage in het water valt. Veel plezier en maar weer tot "Skypess".
    Pa en ma.

  • 06 Maart 2017 - 23:40

    Annie Kaak:


    Hoi elise wat fijn te lezen wat je allemaal meemaakt lijkt me schitterend om in het oerwoud rond te neuzen maar heb jij echt geslapen in die hangmat snachts ik zou geen oog dicht durven doen heel veel groetjes en nog veel plezier theo en annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Voor mijn opleiding tot docent Nederlands ga ik vier maanden stage lopen in Paramaribo! Daarnaast ga ik daar ook vakken volgen op de opleiding. Elke week plaats ik een verslagje, zodat jullie op de hoogte blijven van al mijn ervaringen!

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 51232

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 01 Juni 2017

Suriname 2017

Landen bezocht: