Happy International Women’s Day! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu Happy International Women’s Day! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu

Happy International Women’s Day!

Door: Elise Kaak

Blijf op de hoogte en volg Elise

08 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

De vlag mag uit, want vandaag is het 8 maart: internationale vrouwendag. In de docentenkamer worden plakjes cake uitgedeeld en de soda vloeit rijkelijk. Het is hier elke dag vrouwendag, aangezien er geen een mannelijke docent werkzaam is op deze school, maar toch fijn dat het vandaag echt gevierd wordt. Ik genoot lekker van de feestelijke stemming en mijn plakje cake. Eigenlijk krijg ik op elke plek die ik bezoek wel wat te eten, want Surinamers zijn enorm gastvrij. Zo kregen we bijvoorbeeld bij de terugkomdag van het IOL een soort aardappelkroketjes en daarna een flinke portie bami. Ook was er een barretje waar je drankjes kon halen. (Aan alle docenten van de HAN die dit lezen: misschien ook eens overwegen bij ons op school? Bevordert de motivatie aanzienlijk!)

Ik begin langzaam mijn draai te vinden op de stageschool. Toch gebeuren er elke dag weer onvoorstelbare dingen. Terwijl ik nog een beetje somber zat weg te dromen over het missen van carnaval, liep iedereen afgelopen woensdag om stipt elf uur plotseling de school uit. Ik wist niet wat me overkwam. Later kwam iedereen weer terug met een zwart kruisje op het voorhoofd. Aswoensdag, natuurlijk. Vorige week donderdag had het zo hard geregend dat alle gangen en lokalen vol water stonden. Geen probleem, want elk lokaal is voorzien van een trekker en binnen een half uur was alles weer droog. Ook opvallend is de schoolbel. Deze wordt handmatig bestuurd is eigenlijk een fietsbel met een versterker erop. Deze bel gaat af wanneer het uitkomt. Soms tien minuten te vroeg en soms tien minuten te laat. Het is altijd weer spannend hoe lang je les dus duurt, maar ze zijn hoe dan ook altijd erg leuk.

Afgelopen weekend hadden we een dagtrip met ons groepje. Eerste stop: Vlindertuin. Hier hebben we eerst prachtige vlinders gezien. Sommige waren zo groot als mijn hand en andere waren weer heel klein. Als je je arm uitstrekte kwamen ze gewoon op je zitten. Eentje nam zelfs plaats bovenop mijn hoofd. Dit was vrij hilarisch, want hij ging er niet meer af en zat met zijn pootjes verstrikt in mijn haar. Gelukkig kwam hij later los en fladderde hij weer rustig verder. Daarna mochten we schildpadjes vasthouden. Er waren hele kleintjes en wat grotere. Het liefst had ik er een in mijn koffer gestopt en mee naar huis genomen, zo schattig waren ze.
Nadat we nog een rondje hadden gemaakt door de vlinderkwekerij, stond onze chauffeur Dino alweer klaar met het busje. We vervolgden onze weg naar een houtzagerij en een pottenbakkerij. Het leek wel of we tijdens de rit honderden jaren terug in de tijd waren gegaan. Primitieve hutjes gemaakt van hout, waslijntjes met een paar kapotte kledingstukken, geen stromend water en geen elektriciteit. Ambachtslieden die met een mesje prachtige kunstwerken maakten uit houten blokken en pottenbakkers die mooie potten bakten op een zelfgemaakt kampvuurtje. Het was erg aandoenlijk om te zien en op deze momenten besef ik echt hoe goed ik het thuis eigenlijk heb. Nadat ik bij het pottenbakkerijtje een mooi armbandje had gekocht, zijn we nog even gaan zwemmen bij een meertje aan een indianendorpje. Hier moesten we na een uurtje helaas weer gaan, omdat de dorpsbewoners daar na vijf uur kwamen baden (lees: douchen en wassen).

Niet alleen op trips komen we in aanraking met de Surinaamse flora en fauna, maar thuis komen we ook het een en ander tegen. Laatst lag ik met Iris rustig in de hangmat, toen we boven op het dakje gerommel hoorden. We dachten dat het een vogel was. Plotseling vloog Iris overeind en rende gillend naar de andere kant van de tuin. Ik wist niet wat er gebeurde, maar toen ik me omdraaide zat er een dikke leguaan van minstens een meter lang op het hekje. Gelukkig kwamen Guus en Sanne net terug van stage en heeft Guus hem met een stok weggejaagd. Ook binnenshuis komen we hagedissen en kakkerlakken tegen. Gelukkig is onze persoonlijke reptielenvanger Wesley Houwen maar één gil verwijderd van ons en staat hij altijd voor ons klaar om ze weg te halen.

Komende maandag is het weer een feestdag: Holi Phagwa. Dit hindoeïstische feest is in feite een combinatie van een lentefeest, een feest op de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Het wordt gevierd met dansen, zingen, eten en het strooien met gekleurd poeder. Hier gaan we natuurlijk heen, want het lijkt ons heel bijzonder om zo’n feestdag mee te maken.

Tot volgende week!

  • 08 Maart 2017 - 14:46

    Hennie Kaak:

    Prachtig verhaal Elise, dat wordt zeker stemmen op de partij voor de dieren ? groetjes Pa.

  • 08 Maart 2017 - 15:06

    Jack En Anny:

    Hallo Elise, Wat heb je weer een mooi verhaal gestuurd.Leuk om het zo bij te houden.
    Het is een geweldige ervaring voor jullie. hier gaat het ook prima.
    Veel succes maar weer en we kijken wel weer naar je volgende verslag, erg leuk.

    Groeten Jack en Anny.

  • 08 Maart 2017 - 19:32

    Truus:

    Elise,
    Je volgende leerdoel: wennen aan insecten?
    Groet,
    Truus

  • 08 Maart 2017 - 23:44

    Annie Kaak:


    Lijkt me heerlijk rustig niet steeds op de klok te hoeven leven maar wat hebben we het i nederland goed dat beseffen we ons vaak veel te weinig geniet daar nog maar even van alles grietjes annie

  • 09 Maart 2017 - 08:54

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Interessant dat de lestijden altijd weer anders kunnen zijn. Hoe ga je daarmee om bij je lesvoorbereiding? Geef je bijvoorbeeld je huiswerk al eerder op en niet op het einde van de les?
    Leuk dat jullie Holi mee gaan maken! Dat is echt een belevenis. Trek wel oude kleren aan en kijk uit voor je fototoestel/smartphone want ook die worden heel vies. Maar wel MOOI vies... ;-)

  • 09 Maart 2017 - 16:48

    Mies Van Dijk:

    Hoi Elise,
    Boeiend om jouw Suriname avontuur zo te volgen. Je zet de Nederlandse taal soepel naar je hand om ons deelgenoot te maken van het leven in Suriname. Geniet er van!
    Mies en Marij

  • 09 Maart 2017 - 18:39

    Frank Sjoerdsma:

    Hey Elise,

    wat leuk van jou elke keer die update. Geweldig die schoolbel met wisselende lestijden. Dit doet mij denken aan Franse soep op de menu kaart: "soupe selon l'humeur du Chef". Wat leuk dat ze daar ook zo'n soort vlooienstoken hebben. Net als hier de 1e zondag na carnaval. Het is nostalgie om afscheid te nemen van de lange koude winter en de lente op te roepen. Met een groot vreugde vuur worden dan ook de oude beddentijken van hooi en stro verbrand.
    Sukkes het ga je goed. Heb je al goed anti muggen spul voor je vader?

    Groetjes Frank

  • 10 Maart 2017 - 09:39

    Yvonne:

    Hoihoi! Dat klinkt weer top! Ik kan niet wachten om langs te komen, gelukkig komt het al steeds dichterbij! Ik wil ook zeker naar die vlindertuin en schildpadjes kijken. Regel je alvast dat Wesley ook al die insecten wegjaagt als ik er ben? Veel plezier maandag met Holi Phagwa! Liefs, Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Voor mijn opleiding tot docent Nederlands ga ik vier maanden stage lopen in Paramaribo! Daarnaast ga ik daar ook vakken volgen op de opleiding. Elke week plaats ik een verslagje, zodat jullie op de hoogte blijven van al mijn ervaringen!

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 51228

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 01 Juni 2017

Suriname 2017

Landen bezocht: