Surinaamse Dakar-rally - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu Surinaamse Dakar-rally - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Kaak - WaarBenJij.nu

Surinaamse Dakar-rally

Door: Elise Kaak

Blijf op de hoogte en volg Elise

05 April 2017 | Suriname, Paramaribo

Gillend renden we door de tuin. Ik durfde nog een paar stapjes dichterbij te zetten om een mooie foto te maken, maar ik bewaarde de nodige afstand. Wesley pakte een stok en probeerde het beest een beetje weg te porren. Een enorme leguaan van zo'n 1,5 meter lang heeft zich sinds een paar weken gevestigd in onze achtertuin. Zijn verblijfplaats is op het dakje van onze veranda en zijn dagelijkse bezigheid is op en neer wandelen over de schutting en ons bang maken. Onze bovenbuurman grapte vorige week dat hij het beest wel zou vangen en er soep van zou maken. Iris stond dan ook op het punt om hem erbij te halen, maar gelukkig kroop het beest net weg achter de schutting. Je moet één worden met de natuur, zegt Jack dan. Dit gaat me toch iets te ver.

Ik ben afgelopen weekend wel één geworden met een nieuw voertuig: een quad! Ik reed samen met Niels en elk half uurtje wisselden we om. Ik mocht beginnen. Na een minuut of tien wist ik het ding al horizontaal te parkeren in de berm. 'Vrouw aan het stuur, bloed aan de muur!' was de reactie van mijn bijrijder. Dat zouden we nog wel eens zien.
Na een poosje scheuren over de savanne (en tot twee keer toe een oververhitte quad) kwamen we aan bij het regenwoud. Ook hier reden we dwars doorheen. Soms waren er wel plassen van meer dan een meter diep. Alleen het stuur kwam nog boven het water uit. Deze meid manoeuvreerde het ding gewoon door de jungle heen, dus Niels nam zijn opmerking uiteindelijk toch terug. Die helm was trouwens wel heel warm, dus halverwege de rit zijn we met kleren en al in een beekje gesprongen. Even afkoelen! Het laatste stuk over de savanne reed Niels. Nu zie je de bui vast al wel hangen, toch? Het leek wel alsof ik in een etappe van de Dakar-rally was beland. Onze Nieleman wilde eens even uittesten hoe hard de quad kon en met gemak tikten we een paar keer de 65 aan. Alsof dat nog niet genoeg was, wilde Max Verstappen ook nog even racen met Wesley, terwijl ik me maar zat op te winden over hoe blauw mijn billen later zouden zijn van het stuiteren op het achterzitje. Het is allemaal goed afgelopen, alleen moesten we de laatste tien meter gesleept worden, omdat onze quad weer oververhit was. Net niet de eindstreep gehaald. Spijtig.

De eindstreep op stage is (jammer genoeg) wel bijna in zicht. Morgen moet ik nog één dagje lessen geven en dan staan er drie vrije weken voor de deur: paasvakantie. Na de vakantie ga ik nog wel een paar weken door met de stage, dus ik heb gelukkig nog geen afscheid hoeven nemen. Vandaag heb ik mijn eerste examenles gehad. Hij ging niet geheel volgens plan en ik was er niet super tevreden over, maar ik heb het er met een ruime voldoende vanaf weten te brengen. Ik heb me er niet heel lang druk over gemaakt, want er is iets anders aan het kriebelen. Over 10 dagen krijg ik namelijk weer bezoek uit Nederland! Papa, mama, Yvonne en Robin komen me 12 dagen bezoeken. Ik kijk er enorm naar uit en kan niet wachten om hen dit prachtige land te laten zien. We hebben een tripje naar de Voltzberg gepland. De familie van Iris, Sanne, Wesley, Luuk, Guus en Niels gaan dan ook mee. Een grote groep! Ik ben ook benieuwd hoe mijn zus het gaat vinden. Ze vroeg me namelijk of er in de jungle wel een stopcontact was voor haar steiltang, haha. Dat wordt wat.

Komend weekend geniet ik dus nog maar even van de rust. Onze bovenbuurman heeft ons gevraagd om zaterdag naar een wedstrijd van het Surinaams elftal te komen kijken. Hij is daar keeper en hij heeft plekjes voor ons geregeld in een of andere supportersbus. Dat wordt echt hilarisch. Ik kijk er erg naar uit!

Een kort blogje deze keer, maar ik vind het leuk om jullie op de hoogte te blijven houden! Tot snel X

  • 05 April 2017 - 23:05

    Marlies:

    Wat een geweldig verhaal weer Elise, erg gelachen om je belevenissen. Wij kijken er ook naar uit om jou weer te zien en we hebben veel zin in de jungletrip. Zijn heel benieuwd geworden door al jouw verhalen.
    Groetjes,
    Marlies.

  • 05 April 2017 - 23:12

    Hennie Kaak:

    Je bent een echte bikkel Elise en met die ruime voldoende ben ik tevreden, tot gauw !!gr. Hennie

  • 06 April 2017 - 11:54

    Truus:

    Elise,
    Ik had je niet ingeschat als zo'n stoere meid. Zo zie je maar, ook voor mij is een buitenlandstage leerzaam.
    Twee vraagjes:
    Is de voetbalwedstrijd in het Clarence Seedorf-stadion?
    Stuur je me een verslag van je examenles en een reflectie?
    Alvast een fijne paasvakantie gewenst.
    Groet,
    Truus

  • 06 April 2017 - 15:16

    Kees-Jan:

    Vraag maar eens aan Surinaamse vrouwen hoe zij hun stijltang gebruiken: ik weet zeker dat je zus daar wat van kan leren! :-)
    Met een quad rijden is fantastisch: ik doe het ook graag. Maar dan ook nog door Suriname: ik ben jaloers. Ga vooral door met mij (en de anderen) jaloers maken...
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Voor mijn opleiding tot docent Nederlands ga ik vier maanden stage lopen in Paramaribo! Daarnaast ga ik daar ook vakken volgen op de opleiding. Elke week plaats ik een verslagje, zodat jullie op de hoogte blijven van al mijn ervaringen!

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 51231

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 01 Juni 2017

Suriname 2017

Landen bezocht: